KY FAQ - ØiR NemKonto

Spørgsmål og svar om ØiR NemKonto

Denne system-FAQ omhandler ØiR NemKonto.

Tilslutning
Når KY oversender udbetalinger til NemKonto trækkes pengene fra kommunens konto. Hvordan er det tekniske setup, som gør, at NemKonto får adgang til kommunens bankkonto? Skal der laves en betalingsaftale eller lignende med NemKonto?

Ja, kommunen skal foretage en tilslutning til serviceplatformens udbetalingssystem for NemKonto. Det håndteres via KLIK-opgaven ”SA 09 (nemkonto) Foretag tilslutning til Serviceplatformens udbetalingssystem for NemKonto. Heri skal kommunens NKS aftalenummer angives. Det er en værdi på 6 cifre.

Skal der oprettes en ny aftale med NKS, når det nu er KY som er afsender?

Ja, og dette gøres i SA 09, hvor kommunen indgår aftale med NemKonto om, at Serviceplatformens Udbetalingssystem kan sende betalingsanmodninger på vegne af kommunen til NemKonsto Systemet (NKS)

Udbetalinger
Er det korrekt, at der ikke skal oprettes udbetalingshieraki (g645+g646) til KY i og med, at udbetalingerne går uden om KMD Udbetaling?

KY anvender ikke KMD Udbetaling, så det er korrekt, at det ikke er relevant, men NemKonto anvender stadig KMD LOS og derfor bruges det stadig.

Hvilke udbetalinger understøttes af KY?

KY understøtter pt. følgende betalingstyper:
- CPR-nummer
- CVR-nummer
- Indbetalingskort
- Overførsel til APØ-sag
- Beviilingsmodtager 
- Kontonummer (Denne er dog ikke idriftsat endnu, men kommer)

Kan KY udbetale til kontonummer?

KY foretager udbetalinger til Borgers Nemkonto, såfremt vedkommende har en NemKonto. Hvis borger ikke har en NemKonto, skal Sagsbehandler som tidligere beskrevet anvende opgaven ”Dan straksbetalingsbilag” fra KY og dermed foretage en manuel udbetaling til borgeren via opgaven.

Hvornår modtager borger pengene på deres konto, når der laves en kvikudbetaling?

Borgeren vil modtage pengene dagen efter, at ydelsen er blevet kvikket, hvis det bliver gjort inden kl. 14.00 på dagen. Der kan kun foretages kvikudbetalinger i tidsrummet mellem 6:00 og 14:00 i KY. 

Hvordan foretages effektueringer (Feks. betaling pr. 31. januar 2021, hvornår er den gået til NEM-konto?)

Det er 5.-sidste bankdag kl. 18.00. Dvs. 4 hverdage før udbetalingen kl. 18.00. 

Den 31/01 er en søndag. Derfor skal pengene være på borgers konto sidste hverdag i måneden, når den er bagudbetalt, dvs. den 29/1. 

EE kører som sagt 5.-sidste bankdag kl. 18.00 dvs. 4. hverdage før udbetalingen kl 18. Derfor vil EE afvikles d. 25/01 kl. 18.00.

EE står for ”Endeliggør effektueringer” som er navnet på et automatisk job der afvikles i KY. Det sørger som navnet angiver at endeliggøre effektueringer i KY.

Kan man se i KY, hvis borgeren ikke har en NemKonto?

Nej, hvis borger ikke har en NemKonto, så modtager KY svar fra Nemkonto, når KY udbetaler ydelsen. Så hænger den på mellemregningskontoen. Herefter må sagsbehandler foretage udbetalingen manuelt ved brug af opgaven ”Dan straksbetalingsbilag” fra KY. Samtidig vil status på udbetalingen ift. NemKonto stå på den enkelte udbetaling på fanen ”Udbetalinger” på den enkelte borger i KY. Derudover er det muligt at trække en fejlrapport over alle de udbetalinger, der er fejlet ifm. udbetaling via NemKonto.

Vi har nogle udbetalende enheder i dag i KMD Aktiv – skal vi gøre noget ved dem i relation til opsætningen af NemKonto?

I kan godt bruge KY til at sende til NemKonto fra flere forskellige organisatoriske enheder, sålænge at de er en del af de enheder, som indgår i KY. Tilslutningen til NemKonto foregår mellem KY og Nemkonto og er derfor ikke afhængig af, at I tilføjer udbetalingsenheder til Serviceplatformens udbetalingssystem. Dette skal I ikke anvende i forbindelse med opsætning af udbetaling til NemKonto fra KY.

Kan der håndteres udbetalinger til virksomheders NemKonto via både CVR-nr. og SE-nr. – det går jeg ud fra? Her kan der være tale om betaling af husleje til private udlejere, altså administrationssager (APØ), hvor der skal oplyses, hvad der betales for i selve udbetalingen – altså tekstoplysninger.

Ja, det er muligt at udbetale til virksomheders CVR-nr. via opgaven ”Betalingsaftale” ifm. en APØ-sag, hvor det er muligt at angive et specifikt CVR-nr. Udbetalingen sker via NemKonto. KY Understøtter ikke udbetalinger til SE-nr via APØ.

Fejludbetalinger
Hvordan håndterer KY fejlede udbetalinger ifm. NemKonto?

Når en udbetaling fra KY fejler hos NemKonto, vil KY få en fejlkode retur fra NemKonto integrationen, der indikerer, at udbetalingen er fejlet. Dette vil igangsætte opgaven ”Fejlede udbetalinger”, som giver mulighed for at håndtere fejl udbetalingen.

Hvis en fejlet udbetaling rettes i NemKonto, kommer der så en meddelelse/rettelse tilbage til KY, så det i KY er muligt at se, hvad der er sket?

Kommunen skal afvise at pengene skal ind på Nemkontos fejlkonto, når de tegner tilslutningsaftale til Nemkonto vedr. SA 09. Pengene skal altså tilbagesendes til KY, hvor sagsbehandler skal danne et ”Straksudbetalingsbilag” til borgeren. Pengene skal dermed ikke genudbetales fra Nemkonto, men fra KY. 

Stoppe udbetalinger
Vil det være den enkelte sagsbehandler, som skal have rettigheder i LOS til at stoppe betalinger i nemkonto?

Den enkelte sagsbehandler skal være tilknyttet den den LOS-enhed som KY anvender som udbetalingssted, hvortil de skal have de relevante rettigheder. 

Roller & Rettigheder Styres i KMD administrationssystem KSP/CICS.

Hvorfor stoppes ydelsen ikke, når bevillingen i KY stoppes? Skal man så både stoppe bevillingen i KY og efterfølgende ydelsen i NemKonto?

Det er ydelser, der er "kørt" fra KY, som skal stoppes i NemKonto. Dvs. endeliggjorte ydelser der skal stoppes i NemKonto.

Afvist udbetaling
Hvis en udbetaling bliver afvist i NemKonto, hvordan får sagsbehandler så besked?

Når KY modtager et svar fra NemKonto om, at en udbetaling bliver afvist, så vil KY igangsætte opgaven ”Fejlede udbetalinger”. 

Derudover kan udbetalingens status og øvrige detaljer ses via fanen ”Udbetaling” (flere detaljer under luppen). Derudover er det muligt via KY at udtrække rapporter/lister over fejlede udbetalinger sendt til NemKonto. 

Udbetalinger, der fejler hos pengeinstituttet (Banken), får sagsbehandler besked om helt udenom KY (det er de der håndter fejlkode 9 fra KUB). KY har også en opgave kaldet "Håndtering af fejlkode 9 fra KUB", som sørger for at håndtere udbetalinger, der er markeret som fejlet fra bankens side. 

Returneret udbetaling
Hvis en udbetalt ydelse returneres til KY, sker der så automatisk bogføring?

KY understøtter ikke tilbageførsel lige nu. Der arbejdes pt. på en workaround.

Udbetalingssteder
Kræver den LOS-ident, der anvendes som udbetalingsenhed, en speciel opsætning i LOS – eller henter den blot navn mv. om udbetalingsstedet, fx Center for Arbejdsmarked og Jobcenter?

Nej, det kræver det ikke og KOMBIT har ikke viden om, at andre kommuner har skulle foretage nogle opsætninger i LOS. Det vigtigste er, at kommunen får identificeret LOS-ident for den udbetalende enhed i LOS, som der ønskes anvendt i KY, når kommunen opretter et udbetalingssted i STS Klassifikation i KYs betalingsanmodningssortiment. Hvis kommunen ikke har en udbetalhende enhed i LOS, skal der selvfølgeligvis oprettes en udbetalende enhed i LOS, som kan anvendes.

Er det muligt at slette et udbetalingssted, når det først er oprettet? Hvilke konsekvenser har det, hvis det slettes?

Ja, det er muligt at sætte en ”Gyldig til” dato i STS klassifikation for alle økonomi-’steder’, herunder udbetalingssted. Når datoen rammer, vil stedet blive slettet. 

Hvis et eksisterende udbetalingssted, der bliver brugt, slettes, skal det sikres, at kommunen får oprettet et nyt, så KY fortsat kan udbetale penge til henholdsvis Borger og virksomhed. 

Vil navnet på udbetalingsstedet fremgå af det materiale, der udsendes til borger?

Nej, det vil det ikke, men det vil fremgå af en udbetalingsrapport. Teksten, der kommer på borgerens kontoudtog, kan redigeres via en forretningskonstant i KYs administrationsmodul. Der kan læse mere om denne i brugervejledningen - KY-konfiguration.

Skal der gøres noget ved udbetalende enheder i KMD Aktiv i relation til opsætningen af NemKonto?

KY kan godt anvendes til at sende til NemKonto fra flere forskellige organisatoriske enheder, så længe de er en del af de enheder, som indgår i KY. Tilslutningen til NemKonto foregår mellem KY og Nemkonto og er derfor ikke afhængig af, at der tilføjes udbetalingsenheder til Serviceplatformens udbetalingssystem. Dette skal ikke anvendes i forbindelse med opsætning af udbetaling til NemKonto fra KY.