Denne system-FAQ omhandler ØiR NemKonto.
Ja, kommunen skal foretage en tilslutning til serviceplatformens udbetalingssystem for NemKonto. Det håndteres via KLIK-opgaven ”SA 09 (nemkonto) Foretag tilslutning til Serviceplatformens udbetalingssystem for NemKonto. Heri skal kommunens NKS aftalenummer angives. Det er en værdi på 6 cifre.
Ja, og dette gøres i SA 09, hvor kommunen indgår aftale med NemKonto om, at Serviceplatformens Udbetalingssystem kan sende betalingsanmodninger på vegne af kommunen til NemKonsto Systemet (NKS)
KY anvender ikke KMD Udbetaling, så det er korrekt, at det ikke er relevant, men NemKonto anvender stadig KMD LOS og derfor bruges det stadig.
KY understøtter pt. følgende betalingstyper:
- CPR-nummer
- CVR-nummer
- Indbetalingskort
- Overførsel til APØ-sag
- Beviilingsmodtager
- Kontonummer (Denne er dog ikke idriftsat endnu, men kommer)
KY foretager udbetalinger til Borgers Nemkonto, såfremt vedkommende har en NemKonto. Hvis borger ikke har en NemKonto, skal Sagsbehandler som tidligere beskrevet anvende opgaven ”Dan straksbetalingsbilag” fra KY og dermed foretage en manuel udbetaling til borgeren via opgaven.
Borgeren vil modtage pengene dagen efter, at ydelsen er blevet kvikket, hvis det bliver gjort inden kl. 14.00 på dagen. Der kan kun foretages kvikudbetalinger i tidsrummet mellem 6:00 og 14:00 i KY.
Det er 5.-sidste bankdag kl. 18.00. Dvs. 4 hverdage før udbetalingen kl. 18.00.
Den 31/01 er en søndag. Derfor skal pengene være på borgers konto sidste hverdag i måneden, når den er bagudbetalt, dvs. den 29/1.
EE kører som sagt 5.-sidste bankdag kl. 18.00 dvs. 4. hverdage før udbetalingen kl 18. Derfor vil EE afvikles d. 25/01 kl. 18.00.
EE står for ”Endeliggør effektueringer” som er navnet på et automatisk job der afvikles i KY. Det sørger som navnet angiver at endeliggøre effektueringer i KY.
Nej, hvis borger ikke har en NemKonto, så modtager KY svar fra Nemkonto, når KY udbetaler ydelsen. Så hænger den på mellemregningskontoen. Herefter må sagsbehandler foretage udbetalingen manuelt ved brug af opgaven ”Dan straksbetalingsbilag” fra KY. Samtidig vil status på udbetalingen ift. NemKonto stå på den enkelte udbetaling på fanen ”Udbetalinger” på den enkelte borger i KY. Derudover er det muligt at trække en fejlrapport over alle de udbetalinger, der er fejlet ifm. udbetaling via NemKonto.
I kan godt bruge KY til at sende til NemKonto fra flere forskellige organisatoriske enheder, sålænge at de er en del af de enheder, som indgår i KY. Tilslutningen til NemKonto foregår mellem KY og Nemkonto og er derfor ikke afhængig af, at I tilføjer udbetalingsenheder til Serviceplatformens udbetalingssystem. Dette skal I ikke anvende i forbindelse med opsætning af udbetaling til NemKonto fra KY.
Ja, det er muligt at udbetale til virksomheders CVR-nr. via opgaven ”Betalingsaftale” ifm. en APØ-sag, hvor det er muligt at angive et specifikt CVR-nr. Udbetalingen sker via NemKonto. KY Understøtter ikke udbetalinger til SE-nr via APØ.
Når en udbetaling fra KY fejler hos NemKonto, vil KY få en fejlkode retur fra NemKonto integrationen, der indikerer, at udbetalingen er fejlet. Dette vil igangsætte opgaven ”Fejlede udbetalinger”, som giver mulighed for at håndtere fejl udbetalingen.
Kommunen skal afvise at pengene skal ind på Nemkontos fejlkonto, når de tegner tilslutningsaftale til Nemkonto vedr. SA 09. Pengene skal altså tilbagesendes til KY, hvor sagsbehandler skal danne et ”Straksudbetalingsbilag” til borgeren. Pengene skal dermed ikke genudbetales fra Nemkonto, men fra KY.
Den enkelte sagsbehandler skal være tilknyttet den den LOS-enhed som KY anvender som udbetalingssted, hvortil de skal have de relevante rettigheder.
Roller & Rettigheder Styres i KMD administrationssystem KSP/CICS.
Det er ydelser, der er "kørt" fra KY, som skal stoppes i NemKonto. Dvs. endeliggjorte ydelser der skal stoppes i NemKonto.
Når KY modtager et svar fra NemKonto om, at en udbetaling bliver afvist, så vil KY igangsætte opgaven ”Fejlede udbetalinger”.
Derudover kan udbetalingens status og øvrige detaljer ses via fanen ”Udbetaling” (flere detaljer under luppen). Derudover er det muligt via KY at udtrække rapporter/lister over fejlede udbetalinger sendt til NemKonto.
Udbetalinger, der fejler hos pengeinstituttet (Banken), får sagsbehandler besked om helt udenom KY (det er de der håndter fejlkode 9 fra KUB). KY har også en opgave kaldet "Håndtering af fejlkode 9 fra KUB", som sørger for at håndtere udbetalinger, der er markeret som fejlet fra bankens side.
KY understøtter ikke tilbageførsel lige nu. Der arbejdes pt. på en workaround.
Nej, det kræver det ikke og KOMBIT har ikke viden om, at andre kommuner har skulle foretage nogle opsætninger i LOS. Det vigtigste er, at kommunen får identificeret LOS-ident for den udbetalende enhed i LOS, som der ønskes anvendt i KY, når kommunen opretter et udbetalingssted i STS Klassifikation i KYs betalingsanmodningssortiment. Hvis kommunen ikke har en udbetalhende enhed i LOS, skal der selvfølgeligvis oprettes en udbetalende enhed i LOS, som kan anvendes.
Ja, det er muligt at sætte en ”Gyldig til” dato i STS klassifikation for alle økonomi-’steder’, herunder udbetalingssted. Når datoen rammer, vil stedet blive slettet.
Hvis et eksisterende udbetalingssted, der bliver brugt, slettes, skal det sikres, at kommunen får oprettet et nyt, så KY fortsat kan udbetale penge til henholdsvis Borger og virksomhed.
Nej, det vil det ikke, men det vil fremgå af en udbetalingsrapport. Teksten, der kommer på borgerens kontoudtog, kan redigeres via en forretningskonstant i KYs administrationsmodul. Der kan læse mere om denne i brugervejledningen - KY-konfiguration.
KY kan godt anvendes til at sende til NemKonto fra flere forskellige organisatoriske enheder, så længe de er en del af de enheder, som indgår i KY. Tilslutningen til NemKonto foregår mellem KY og Nemkonto og er derfor ikke afhængig af, at der tilføjes udbetalingsenheder til Serviceplatformens udbetalingssystem. Dette skal ikke anvendes i forbindelse med opsætning af udbetaling til NemKonto fra KY.